Åndens verk i den frelste

Åndens verk i den kristne begynte på pinsedag – etter at Jesus var herliggjort. (Joh.7:391«Dette sa han om den Ånd de som trodde på ham skulle få. For Ånden var ennå ikke kommet, fordi Jesus ennå ikke hadde fått del i herligheten.»)

Hva skjer i det øyeblikk vi blir frelst?

1) Vi blir født på nytt – ved Ånden.

Dette skjer i det øyeblikk vi blir frelst, og denne fødselen – inn i Guds familie – kan ikke reverseres. Når vi er født på nytt har vi fått Jesu liv inni oss. (Joh.3:3,5-82«Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Ingen kan se Guds rike hvis han ikke blir født på ny.» … Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike. Det som er født av kjøtt, er kjøtt, men det som er født av Ånden, er ånd. Undre deg ikke over at jeg sa at dere må fødes på ny. Vinden blåser dit den vil, du hører den suser, men du vet ikke hvor den kommer fra og hvor den farer hen. Slik er det med den som er født av Ånden.», Tit.3:53«Og han frelste oss, ikke på grunn av våre rettferdige gjerninger, men fordi han er barmhjertig; han frelste oss ved det bad som gjenføder og fornyer ved Den Hellige Ånd (Åndsdåpen inn i Kristi legeme).»)

2) Ånden tar bolig i oss.

Ånden tar permanent bolig i alle frelste, i frelsesøyeblikket. – En engangs-hendelse – som ikke kan reverseres.

Ånden er gitt oss av Gud. (Rom.5:54«Og håpet skuffer ikke, for Guds kjærlighet er utøst i våre hjerter ved Den Hellige Ånd som, han har gitt oss.«, 1.Kor.2:125«Vi har ikke fått verdens ånd, men den Ånd som er fra Gud, for at vi skal forstå hva Gud i sin nåde har gitt oss.», 2.Kor.1:226«Han har også satt sitt segl på oss og gitt oss Ånden som pant i våre hjerter.«, 2.Kor.5:57«Den som har gjort oss ferdige nettopp til dette, er Gud, for han har gitt oss Ånden som pant.«)

Dersom Ånden ikke bor i oss, da er vi ikke frelst. (Rom.8:8-98«Slik menneskene er i seg selv, kan de ikke være etter Guds vilje. Men dere er ikke i deres syndige natur, dere er i Ånden, så sant Guds Ånd bor i dere. Den som ikke har Kristi Ånd, hører ham ikke til.«, Rom.8:239«Og ikke bare det, men også vi som har fått Ånden, den første frukt av den kommende høst, vi sukker med oss selv og lengter etter den dag da vårt legeme blir fridd ut, og vi blir Guds barn helt og fullt.«)

Ånden fikk vi i frelsesøyeblikket, da vi hørte evangeliet og trodde. (Gal.3:210«Svar meg nå på en ting: Fikk dere Ånden på grunn av lovgjerninger, eller var det ved å høre og tro?»)

Ånden fikk vi i frelsesøyeblikket, da vi ble Guds barn. (Gal.4:611«Fordi dere er barn, har Gud gitt sin Sønns Ånd i våre hjerter, og Ånden roper: «Abba Far!»)

At Ånden bor i oss, gir oss tilgang til alle ressurser som vi trenger for å leve et liv som ærer Gud. Til å leve et overnaturlig liv. (Joh.16:7 12«Men jeg sier dere sannheten: Det er det beste for dere at jeg går bort. For dersom jeg ikke går bort kommer ikke talsmannen til dere. Men går jeg bort, da kan jeg sende ham til dere.», Ap.gj.1:813«Men dere skal få kraft når Den Hellige Ånd kommer over dere, og dere skal være mine vitner i Jerusalem og hele Judea, i Samaria og like til verdens ender.»)

– Og merk: Han kommer til alle som tror – på den samme måte til alle – i det øyeblikk de tror på Jesus. (Joh.7:37-3914«På den siste dag i høytiden, den store festdagen, stod Jesus fram og ropte: «Den som tørster, la ham komme til meg og drikke! Den som tror på meg, fra hans indre skal det, som Skriften har sagt, renne strømmer av levende vann.» Dette sa han om den Ånd de som trodde på ham, skulle få. For Ånden var ennå ikke kommet, fordi Jesus ennå ikke hadde fått del i herligheten.», 1.Joh.2:2715«Men dere har mottatt salving av ham, den blir i dere, og dere trenger ikke at noen lærer dere. For den lærer dere om alt og er sannferdig og uten løgn. Bli da i ham, slik hans salving har lært dere.»)

– Vi lever ikke et hellig liv for at Ånden skal kunne bo i oss, men Ånden bor i oss, slik at vi kan leve et hellig liv.

– Å leve som kristen slik som Bibelen lærer er ikke vanskelig – det er totalt umulig. Vi er derfor totalt avhengig av D.H.Å.’s hjelp.

– Ånden bor i oss for all evighet. Han kan ikke tas fra oss. (Joh.14:16-1716«Jeg vil be Faderen, og han skal gi dere en annen talsmann, som skal bli hos dere for alltid, sannhetens Ånd. Verden kan ikke ta imot ham, for verden kjenner ham ikke. Men dere kjenner ham; han blir hos dere og skal være i dere.»)

– Vi kan påføre Ånden sorg, men det fører aldri til at han forlater oss. (Ef.4:3017«Gjør ikke Guds Hellige Ånd sorg, for Ånden er det segl dere er merket med helt til forløsningens dag.»)

– Vår kropp (det står ikke «Vår ånd») er et tempel (en bolig) for Ånden. (1.Kor.6:1918«Vet dere ikke at deres legemer er et tempel for Den Hellige Ånd, som er i dere, og som dere har fått av Gud? Dere tilhører ikke lenger dere selv:»)

– Siden Ånden bor i oss, kommer vi en gang til å få nytt liv (herlighetslegeme) i oppstandelsen. (Rom.8:1119«Han reiste Jesus opp fra de døde, og dersom hans Ånd bor i dere, skal han som reiste Kristus opp, også gi deres dødelige legeme liv ved den Ånd som bor i dere.»)

– Ånden bor i oss – til og med når vi lever i synd. Paulus beskriver korintermenigheten slik: Kjøttslige (3:1-4), lever i hor (5:1), Rettsaker mot brødre (6:1-8), De oppsøkte tempelprostituerte (6:15-20). De var fulle under nattverden (11:17-22), Fornektet oppstandelsen (15:12-19). Likevel bor Ånden i dem. (1.Kor.6:19-2020«Vet dere ikke at deres legemer er et tempel for Den Hellige Ånd, som er i dere, og somdere har fått av Gud? Dere tilhører ikke lenger dere selv: Dere er kjøpt, og prisen betalt. Bruk da legemet til Guds ære!»)

– Derfor trenger vi ikke – og skal vi ikke be Davids bønn i Sal.51:13. «Kast meg ikke bort fra ditt åsyn, (noe som ikke kan skje med oss som er frelst) og ta ikke fra meg din Hellige Ånd (noe som også er en total umulighet).»

– Etter bortrykkelsen er vi tilbake til GT-tiden, da Ånden kommer over mennesker, men ikke bor i dem.

3) Åndsdåp – dåp i Ånden.

3a) Bruk av dåp i NT.

Baptizo (å døpe), Baptismo (dåp) brukes ca 100 ganger i NT i forskjellige sammenhenger. I noen tilfeller brukes vann, i andre tilfeller ikke:

Betydningen av Baptizo er:

1. Når vann brukes: Vaske, Dyppes ned i.

2. Når vann ikke brukes: Identifisere seg med, Gjøre seg ett med. Bli ett med.

I NT er ordet brukt i 8 forskjellige sammenhenger.

1. Rituell vasking av hendene før måltid (Luk.11:3821«Fariseeren ble forbauset da han så at Jesus ikke dyppet hendene i vann (baptizo) før måltidet.») (Med vann)

2. Johannes Døperens dåp. En omvendelses-dåp. (Matt.3:1122«Jeg døper dere med vann til omvendelse. Men han som kommer etter meg, er sterkere enn jeg – jeg er ikke engang verdig til å bære skoene hans. Han skal døpe dere med Den Hellige Ånd og ild.», Ap.gj.1:523«For Johannes døpte med vann, men dere skal bli døpt med Den Hellige Ånd ikke mange dager heretter.») (Med vann)

3. Jesus bruker ordet dåp om sin lidelse. (Luk.12:5024«En dåp (baptisma) må jeg døpes (baptizo) med; hvor tynget jeg er til den er fullført!») (Uten vann)

Identifisering med Jesu lidelse (Mark.10:38-3925«Men Jesus sa til dem: «Dere vet ikke hva dere ber om. Kan dere drikke det beger jeg drikker, eller bli døpt (baptizo) med den dåp (baptisma) jeg døpes med?» «Det kan vi», svarte de. Jesus sa til dem: «Det beger jeg drikker, skal dere få drikke, og den dåp jeg døpes med, skal også dere bli døpt med.») (Uten vann)

Israelsfolket ble døpt til Moses – i betydningen identifiserte seg med ham og gikk inn under hans lederskap (1.Kor.10:226«Alle ble døpt (baptizo) til Moses i skyen og i havet.») (Uten vann)

Den kristne vanndåpen – som er en ytre bekjennelse av en indre realitet. (Matt.28:1927«Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn.», 1.Pet.3:20-2128«de som tidligere var ulydige, den gang da Guds langmodighet ventet i Noahs dager, mens arken ble bygd. I den ble noen få, det er åtte sjeler, frelst ved vann, det som nå frelser oss i sitt motbilde, dåpen. Den er ikke en avleggelse av kjødets urenhet, men en god samvittighets pakt med Gud, ved Jesus Kristi oppstandelse.») (Med vann)

Dåp for døde – muligens er betydningen: Når jeg nå lar meg døpe (den kristne vanndåpen) så blir jeg med i den kristen gruppen og overtar plassen til de som har dødd. (1.Kor.15:2929«Hvorfor lar noen seg døpe (baptizo) for de døde? Hvis de døde ikke står opp, hvorfor lar de seg da døpe for dem?») (Med vann)

Åndsdåpen – se a) under her. (Uten vann)

3b) Åndsdåp i NT

Vi døpes inn i Kristi legeme ved Ånden og blir en del av Kristi legeme – som er menigheten – i frelsesøyeblikket. Egentlig står det: Jesus døper oss ved hjelp av D.H.Å. inn i Hans legeme. – Dette er en engangs-hendelse – som ikke kan reverseres. Merk at det står «Alle». (1.Kor.12:1330«For med en Ånd ble vi alle døpt til å være ett legeme, enten vi er jøder eller grekere, slaver eller frie, og vi fikk alle en Ånd å drikke.», Gal.3:2731«Alle dere som er døpt til Kristus (på gresk: Inn i Kristus), har kledd dere i Kristus.»)

Baptizo en pneumati = døpt med Ånden, Åndsdøpt finnes 7 steder i NT: (Matt.3:11b32«..han skal døpe dere med hellig ånd og ild (baptisei en Pneumati Hagio kai pyri).«, Mark.1:8b33«…han skal døpe dere med Den Hellige Ånd (baptisei en Pneumati Hagio)«, Luk.3:16b34«Han skal døpe dere med Hellig Ånd og ild (baptisei en Pneumati Hagio kai pyri)«, Joh.1:33b35«..han er det som døper med Den Hellige Ånd (baptizon en Pneumati Hagio)», Ap.gj.1:5″36..dere skal om noen få dager døpes med Den Hellige Ånd (en Pneumati baptisthesesthe Hagio)«, Ap.gj.11:16″37..dere skal døpes med Den Hellige Ånd (baptisthesesthe en Pneumati Hagio)«, 1.Kor.12:1338«For med en Ånd(en heni Pneumati) ble vi alle døpt (ebaptisthemen) til å være ett legeme, enten vi er jøder eller grekere, slaver eller frie, og vi fikk alle en Ånd å drikke.») Merk at alle disse stedene brukes samme uttrykk: Baptizo en pneumati = døpt med Ånden. Og i 1.Kor.12:13 finner vi forklaringen på hva Åndsdåpen er. D.v.s.: Å bli døpt til å bli ett legeme – Kristi Legeme. Og denne dåpen får alle troende del i i det øyeblikket de blir frelst.

Første gang noen ble åndsdøpt var ved Åndens komme på pinsedag. (Ap.gj.1:539«..dere skal om noen få dager døpes med Den Hellige Ånd (en Pneumati baptisthesesthe Hagio)«) Det markerte starten på menigheten.

Ånden – som alle som tror på Jesus skal få – kunne ikke komme før Jesus var kommet tilbake til himmelen. (Joh.7:3940«Dette sa han om den Ånd de som trodde på ham skulle få. For Ånden var ennå ikke kommet, fordi Jesus ennå ikke hadde fått del i herligheten.»)

Jesus profeterte om pinsedag. På den dag skal dere være i meg. (Joh.14:2041«Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far og at dere er i meg og jeg i dere.»)

Denne Åndsdåpen er en engangs-hendelse for alle frelste, som aldri kan gjentas – og som ikke kan reverseres. Åndsdåpen er en dåp inn i Kristi legeme – menigheten. D.v.s. Vi plasseres inn i Jesus, og blir en del av hans legeme. I en ubrytelig enhet med Jesus. Alle frelste i menighetens tidsalder er åndsdøpte. Det er ikke mulig å være frelst nå uten å være åndsdøpt – da er man ikke en del av Jesu legeme – menigheten. (1.Kor.12:1342«For med en Ånd ble vi alle døpt til å være ett legeme, enten vi er jøder eller grekere, slaver eller frie, og vi fikk alle en Ånd å drikke.»,Gal.3:2743«Alle dere som er døpt til Kristus (på gresk: Inn i Kristus), har kledd dere i Kristus»)

Dette er den «en dåp» som Ef.4:5 snakker om. (Ef.4:3-644«Legg vinn på å bevar Åndens enhet, i den fred som binder sammen: Et legeme, en Ånd, likesom dere fikk et håp da dere ble kalt, en Herre, en tro, en dåp, en Gud og alles Far, han som er over alle og gjennom alle og i alle.») Og som også Paulus skriver om i Rom.6.

Åndsdåpen er ikke en opplevelse. Det er en plassering, en stilling – i Kristus.

Det er en dåp som identifiserer oss med (Gjør oss til ett med Jesus i) Jesu død, Jesu begravelse, Jesu oppstandelse, Jesu nye liv. (Rom.6:3-5,845«Eller vet dere ikke at alle vi som ble døpt til Kristus Jesus, ble døpt til hans død? Vi ble altså begravet med ham da vi ble døpt med denne dåp til døden, for at vi skal leve det nye livet, likesom Kristus ble reist opp fra de døde ved Faderens veldige kraft. Har vi vokst sammen med Kristus i en død som er lik hans, skal vi også være ett med ham i en oppstandelse som er lik hans……Er vi døde med Kristus, tror vi også at vi skal leve med ham.», Kol.2:1246«For i dåpen ble dere begravet med ham, og i den ble dere også reist opp med ham, ved troen på den Guds kraft som reiste Kristus opp fra de døde.», Gal.2:2047«Jeg er korsfestet med Kristus; jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det liv jeg nå lever her på jorden, det lever jeg i troen på Guds Sønn som elsket meg og gav sitt liv for meg.»), og satt i himmelen med ham (Ef.2:648«I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham.») Gjennom dette blir vi som tror permanente (for alltid) medlemmer av Gud kongelige familie, en ny slekt og for alltid sikre (kan ikke gå fortapt).

Ingen steder i Bibelen blir vi oppfordret til å søke Åndens dåp. Grunnen er: Den får vi automatisk ved frelsen.

4) Forseglet med Ånden.

Vi forsegles ved Ånden, i frelsesøyeblikket. – En engangs-hendelse – som ikke kan reverseres og ikke kan brytes. «Helt til forløsningens dag.» = Helt til vi møter Jesus ved døden eller bortrykkelsen.(2.Kor.1:21-2249«Gud er det som gjør både oss og dere faste i troen på Kristus, og som har salvet oss. Han har også satt sitt segl på oss og gitt oss Ånden som pant i våre hjerter.», Ef.1:13-1450«I ham er også dere kommet til tro da dere hørte sannhetens ord, evangeliet om deres frelse. I ham er dere blitt merket med et segl, Den Hellige Ånd som var lovt, og som er pantet på vår arv, inntil forløsningen kommer for Guds folk, til pris og ære for hans herlighet.», Ef.4:3051«Gjør ikke Guds Hellige Ånd sorg, for Ånden er det segl dere er merket med helt til forløsningens dag.»)

Åndens segl forteller oss 3 ting:

1. En fullført transaksjon. Vi er ikke Guds barn «på prøve» – inntil vi eventuelt blir forkastet.

2. Eierskap. Vi tilhører Gud som hans barn.

3. Sikkerhet. Vår frelse er sikker.

5) Salvet av Ånden.

Betyr det samme som at Ånden bor i oss.

I GT bodde ikke Ånden i den enkelte, da betydde salvelsen at Ånden var over/på dem. Det gjaldt bare enkelte personer. – Og noen ganger bare for en kortere periode.

Det hendte til og med at Ånden kom over ufrelste i GT. (4.Mos.24:252«Han (Bileam) så utover og fikk øye på Israels-stammene som lå der side om side. Da kom Guds Ånd over ham….», 1.Sam.19:20-24)

Det betyr også at i GT kunne Ånden forlate dem. (1.Sam.16:1453«Herrens Ånd forlot Saul, og en ond ånd fra Herren skremte ham.», Sal.51:1354«Kast meg ikke bort fra ditt åsyn, ta ikke fra meg din Hellige Ånd!»)

Vi ble salvet (fikk Ånden permanent inni oss) da vi ble frelst. Samtidig fikk vi Åndens segl på oss og Åndens pant i våre hjerter. (2.Kor.1:21-2255«Gud er det som gjør både oss og dere faste i troen på Kristus, og som har salvet oss. Han har også satt sitt segl på oss og gitt oss Ånden som pant i våre hjerter.»)

Alle frelste er salvet (har Ånden boende i seg), og derfor har vi alle hele tiden tilgang til Åndens undervisning, rettledning og rådgivning. (1.Joh.2:20-21,2756«Men dere er blitt salvet av Den Hellige, og alle har dere kunnskap. Det er ikke fordi dere ikke kjenner sannheten jeg skriver, men fordi dere kjenner den og vet at ingen løgn kommer fra sannheten……Men dere har mottatt salving av ham, den blir i dere, og dere trenger ikke at noen lærer dere. For den lærer dere om alt og er sannferdig og uten løgn.)»

Dette forutsetter at man lever et liv underordnet D.H.Å. (Fylt av D.H.Å.)

Åndens undervisning er primært å hjelpe oss å forstå betydningen av Bibelens Ord, og forstå hva dette ordet betyr for vårt liv.

Ånden leder oss i vårt personlige liv – primært ut fra Bibelen, men også gjennom tanker og indre overbevisning. Her er det alltid fare for at man misforstår, og det er viktig å kontrollere alt mot Guds Ord. (Fil.2:1357«For Gud er den som virker i dere både å ville og virke til hans gode behag.»)

Vi trenger ikke be at Ånden skal salve bestemte frelste personer i menighetens tid, for vi er allerede salvet av Ånden i frelsesøyeblikket.

6) Vi får åndelige nådegaver.

Alle får minst en nådegave i frelsesøyeblikket. (1.Kor.12:758«Hos hver enkelt gir Ånden seg til kjenne slik at det blir til gagn.», Ef.4:759«Nåden er gitt hver enkelt av oss alt etter som Kristi gave blir tilmålt»,1.Pet.4:1060«Tjen hverandre, hver med den nådegave han har fått, som gode forvaltere over Guds mangfoldige nåde.»)

Gavene finner vi i Romerbrevet 12:6-8, 1.Korinterbrev 12:4-11, 1.Petersbrev 4:10-11 og Efeserne 4:11-13. Det er 22 stk. tilsammen. Vi kan dele dem opp i 4 grupper.

a) Gavene som la fundamentet/grunnmuren for menigheten. (Ef.2:2061«Dere er bygd opp på apostelenes og profetenes grunnvoll, men hjørnesteinen er Kristus Jesus selv.

1. Apostel

2. Profet

En grunnmur til et bygg bygges bare en gang. Disse gavene var kun aktuelle i aposteltiden. Apostlenes og profetenes lære finner vi nå i Bibelen.

b) Gavene som bekreftet Jesu og Apostlenes tjeneste. (Hebr.2:3-462«Hvordan skal vi da unnfly om vi ikke akter så stor en frelse? Denne frelse, som først ble forkynt av Herren, ble stadfestet for oss av dem som hadde hørt ham. Og Gud selv vitnet med, både ved tegn og under og mang slags kraftige gjerninger, og ved å gi Den Hellige Ånd etter sin vilje.», 2.Kor.12:12: «En apostels tegn ble iallfall gjort blant dere med stor utholdenhet, både ved tegn og under og kraftige gjerninger.»

3. Tegn, Under, Mirakler

4. Helbredelser

Jesu tjeneste, Apostlenes tjeneste, Bibelens Ord og Etableringen av Menigheten er blitt bekreftet av Gud. Disse bekreftelsesgavene var kun aktuelle i aposteltiden.

c) Åpenbaringsgaver (Judas 3b63«…nå ser jeg meg tvunget til å sende dere noen formanende ord om å kjempe for den tro som en gang for alle er overgitt til de hellige.»)

5. Profetisk tale

6. Visdoms tale

7. Kunnskapsord

8. Tunger (egentlig: Språk)

9. Tydning av tunger

10. Testing av ånder

11. Tros gave

Det er stor uenighet innen kristenheten om disse åpenbaringsgavene fortsatt er i bruk i dag. Noen mener at de ikke er det, siden Guds åpenbaringsord var fullført da NT var ferdig skrevet.

Andre mener at de fortsatt er i bruk.

d) Gavene som bygger menigheten. (Ef.4:11-1664«Det er han som gav sine gaver: Han satte noen til apostler, noen til profeter, noen til evangelister, noen til hyrder og lærere. Han gjorde det for å utruste de hellige så de kan utføre sin tjeneste, og Kristi legeme kan bygges opp, inntil vi alle når fram til enheten i troen på Guds Sønn og i kjennskap til ham, og vi blir den modne mann, som har nådd sin fulle vekst og har fått hele Kristi fylde. Så skal vi ikke lenger være umodne, ikke la oss kaste hit og dit og drive med vinden fra enhver lære, så vi blir bytte for menneskenes falske spill og villfarelsens listige kunster. Vi skal være tro mot sannheten i kjærlighet og i ett og alt vokse opp til ham som er hodet, Kristus Fra ham kommer hele legemets vekst; det sammenføyes og holdes sammen av hvert støttende bånd, alt etter den oppgave som er tilmålt hver enkelt del, og slik vokser legemet og blir bygd opp i kjærlighet.»

12. Pastor/Lærer

13. Lærer

14. Tjene

15. Rettledning

16. Oppmuntring

17. Gi

18. Leder

19. Barmhjertighet

20. Evangelist

21. Hjelper

22. Administrasjon

Alle kristne er enige om at disse gavene fortsatt er i bruk i menigheten i dag.

7) Fylt av Ånden.

  • Dette er det eneste av Åndens viktige verk som skjer mer enn en gang. Det er også det eneste som involverer en aktivitet fra oss.
  • Å være fylt av Ånden betyr å være kontrollert av Ånden.
  • Å være fylt av Ånden fører til åndelig vekst.
  • Å være fylt av Ånden er grunnlaget for vår helliggjørelse.
  • Åndens fylde = Åndens kontinuerlige tjeneste i denne tidsalder der han kontrollerer den troende som har overgitt seg til ham.
  1. Å bli fylt av Ånden krever at vi gjør noe sjøl. Gud sier at vi skal:
    • – Bli fylt av Ånden. (Ef.5:1865«Drikk dere ikke fulle på vin; det fører til utskeielser. Men bli fylt av Ånden.»)På Gresk brukt Presens: Betydning: Bli kontinuerlig fylt med D.H.Å. Vær kontinuerlig kontrollert av Ånden.
    • -Leve ved Ånden / vandre i Ånden (betyr: Vandre ved hjelp av Ånden, helt avhengig av Ånden) (Gal.5:16,2566«Jeg sier dere: Lev et liv i (ved) Ånden! Da følger dere ikke begjæret i vår syndige natur….Har vi fått livet ved Ånden, så la oss også leve ved Ånden.»)
    • – Ikke gjør Ånden sorg. (Ef.4:3067«Gjør ikke Guds Hellige Ånd sorg, for Ånden er det segl dere er merket med helt til forløsningens dag.»)
      • – Dette gjøres først og fremst ved å trosse Ordet og å leve i uoppgjort synd.
    • Det er Den Hellige Ånd som gjør sjølve arbeidet, men den kristne må samarbeide med Ånden.
    • Kristne som adlyder Guds Ord bringer glede til Guds Ånd.
  2. Alle kristne trenger å være fylt av Ånden, men ikke alle kristne er fylt av Ånden. Ellers ville ikke Bibelen utfordret oss til å bli fylt. (Ef.5:17-1868«Vær ikke uforstandige, men forstå hva som er Herrens vilj3. Drikk dere ikke fulle på vin; det fører til utskeielser. Men bli fylt av Ånden.»)
  3. Å være fylt av Ånden betyr å være under Åndens kontroll eller innflytelse. Det vises ved at Bibelen ofte stiller opp å være fylt av ånden mot det å være full av vin. Istedenfor å være under innflytelse av vin skal kristne være under Åndens kontroll. (Luk.1:15, Ap.gj.2:4,15, Ef.5:1869«Drikk dere ikke drukne av vin, for det fører bare til utskeielser, men bli fylt av Ånden,»)
  4. Å være fylt av Ånden og under Åndens innflytelse betyr å la Guds Ord råde i våre liv. (Ef.5:18-1970«Drikk dere ikke fulle på vin; det fører til utskeielser. Men bli fylt av Ånden, og si fram for hverandre salmer og hymer og åndelige sanger; syng og spill av hjerte for Herren!», sml. Kol.3:1671«La Kristi ord få rikelig plass hos dere, så dere med visdom kan lære og rettlede hverandre, med salmer, hymner og åndelige sanger; syng for Gud av et takknemlig hjerte.»)
    • D.v.s. Å tro at det er mulig å være fylt av Ånden uten å være forpliktet på Ordet er en total forvillelse.
  5. Ånden bruker Ordet til å gjøre den troende mer og mer lik Jesus. Det er dette som er åndelig vekst. (Rom.12:272«Og la dere ikke lenger prege av den nåværende verden, men la dere forvandle ved at sinnet fornyes (ved Gud Ord), så dere kan dømme om hva som er Guds vilje, det gode, det som er til hans behag, det fullkomne», 2.Kor.3:1873«Og alle ser vi med utildekket ansikt Herrens herlighet som i et speil (ordets speil), og blir forvandlet til det samme bilde, fra herlighet til herlighet. Dette skjer ved Herrens Ånd.», Ef.4:2374«Dere må bli fornyet i sjel og sinn.«)
    • I alle disse tre avsnittene er forvandlingen i passiv modus – det betyr at det er ikke vi som gjør verket, men vi tillater Gud å gjøre verket i oss – ved Ordet og Ånden. Ånden bruker sannhetene i Guds Ord til å skape Kristus-likhet i oss.
  6. Resultatet av et liv kontrollert av Ånden er: Åndens frukt. (Gal.5:22-2375«Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, tålsomhet og selvbeherskelse. Slike ting rammes ikke av loven.»)
    • Dette er det vi skal søke etter i våre liv med Ånden – ikke «sterke» følelser og spektakulære opplevelser, men Åndens Frukt og Kristus-likhet.
  7. Resultatet av et liv kontrollert av Ånden er: Kraft til å adlyde Guds Ord og leve rett
    • – ikke kraft til å gjøre fantastiske tegn og under. (Kol.1:1176«Dere skal styrkes og få kraft, av den kraft som han i sin herlighet eier, så dere alltid er utholdende og tålmodige.», Rom.15:1377«Måtte håpets Gud fylle dere med glede og fred i troen, så dere kan bli rike på håp ved Den Hellige Ånds kraft.»)
  8. Å være fylt av Ånden gir oss frimodighet og kraft til å vitne effektivt om Jesus. (Ap.gj.1:878«Men dere skal få kraft når Den Hellige Ånd kommer over dere, og dere skal være mine vitner i Jerusalem og hele Judea, i Samaria og like til jordens ender.», Ap.gj.4:31,3379«Da de hadde bedt, skalv stedet der de var samlet, og de ble alle fylt av Den Hellige Ånd, og de talte Guds Ord med frimodighet…..Med stor kraft bar apostlene fram vitnesbyrdet om Herren Jesu oppstandelse, og stor nåde var over dem alle.»)
  9. Å være fylt av, kontrollert av, Ånden fører til helliggjørelse i våre liv.
    1. Bevisst synd stopper helliggjørelsen.
    2. Bekjennelse av synd gjør den aktiv igjen. (1.Joh.1:980«Dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene, og renser ogss for all urett.»)
  10. Å være fylt av, kontrollert av,Ånden fører til lønn framfor Kristi domsstol. (1.Kor.3:11-1581«Ingen kan legge noen annen grunnvoll enn den som er lagt, Jesus Kristus. Om nå noen bygger på grunnvollen med gull, sølv, edelstener eller med tre, høy eller halm, så skal det en gang vise seg hva slags arbeid hver enkelt har gjort. Dommens dag skal gjøre det klart, for den åpenbarer seg med ild, og ilden skal prøve hvordan den enkeltes verk er. Om det noen har bygd, blir stående, skal han få sin lønn. Dersom hans verk brenner opp, må han lide tapet. Selv skal han bli frelst, men da som gjennom ild.»)
  11. Dersom en kristen
    1. ikke bevisst bedrøver Ånden ved å være ulydig mot Guds Ord
    2. så langt han vet lever etter Guds Ord
    3. bekjenner sin synd
      1. – da forvandles hans indre gradvis til Kristus-likhet
      2. – dette er å være fylt av Ånden.
  12. Å studere Guds Ord og leve ut fra det er Guds metode for å være Åndsfylt.
    1. det fører til at vi vokser som kristne, vi modnes, vi blir mer lik Jesus, og Åndens frukt vokser ut fra våre liv, og vi er lovet lønn ved Kristi domstol.
    2. det fører til at vi ber mer etter Guds vilje og får mer bønnesvar. (Jak.4:382«Dere ber, men får ikke, fordi dere ber galt; dere vil sløse det bort i nytelser.», 1.Joh.5:14-1583«Og denne frimodige tillit har vi til ham at han hører oss når vi ber om noe som er etter hans vilje. Og når vi vet at han hører oss hva vi enn ber om, så vet vi at vi allerede har det vi har bedt ham om.», 1.Joh.3:2284«Og det vi ber om, får vi av ham, fordi vi holder hans bud og gjør det som er etter hans gode vilje.», Jak.5:16b85«Et rettferdig menneskes bønn er virksom og utretter mye.»)
    3. – det hjelper oss å oppdage Guds vilje. (Fil.2:1386«For det er Gud som virker i dere både å ville og å gjøre etter hans gode vilje.», Ef.5:1787«Vær ikke uforstandige, men forstå hva som er Herrens vilje.»)

  • 1
    «Dette sa han om den Ånd de som trodde på ham skulle få. For Ånden var ennå ikke kommet, fordi Jesus ennå ikke hadde fått del i herligheten.»
  • 2
    «Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Ingen kan se Guds rike hvis han ikke blir født på ny.» … Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike. Det som er født av kjøtt, er kjøtt, men det som er født av Ånden, er ånd. Undre deg ikke over at jeg sa at dere må fødes på ny. Vinden blåser dit den vil, du hører den suser, men du vet ikke hvor den kommer fra og hvor den farer hen. Slik er det med den som er født av Ånden.»
  • 3
    «Og han frelste oss, ikke på grunn av våre rettferdige gjerninger, men fordi han er barmhjertig; han frelste oss ved det bad som gjenføder og fornyer ved Den Hellige Ånd (Åndsdåpen inn i Kristi legeme).»
  • 4
    «Og håpet skuffer ikke, for Guds kjærlighet er utøst i våre hjerter ved Den Hellige Ånd som, han har gitt oss.«
  • 5
    «Vi har ikke fått verdens ånd, men den Ånd som er fra Gud, for at vi skal forstå hva Gud i sin nåde har gitt oss.»
  • 6
    «Han har også satt sitt segl på oss og gitt oss Ånden som pant i våre hjerter.«
  • 7
    «Den som har gjort oss ferdige nettopp til dette, er Gud, for han har gitt oss Ånden som pant.«
  • 8
    «Slik menneskene er i seg selv, kan de ikke være etter Guds vilje. Men dere er ikke i deres syndige natur, dere er i Ånden, så sant Guds Ånd bor i dere. Den som ikke har Kristi Ånd, hører ham ikke til.«
  • 9
    «Og ikke bare det, men også vi som har fått Ånden, den første frukt av den kommende høst, vi sukker med oss selv og lengter etter den dag da vårt legeme blir fridd ut, og vi blir Guds barn helt og fullt.«
  • 10
    «Svar meg nå på en ting: Fikk dere Ånden på grunn av lovgjerninger, eller var det ved å høre og tro?»
  • 11
    «Fordi dere er barn, har Gud gitt sin Sønns Ånd i våre hjerter, og Ånden roper: «Abba Far!»
  • 12
    «Men jeg sier dere sannheten: Det er det beste for dere at jeg går bort. For dersom jeg ikke går bort kommer ikke talsmannen til dere. Men går jeg bort, da kan jeg sende ham til dere.»
  • 13
    «Men dere skal få kraft når Den Hellige Ånd kommer over dere, og dere skal være mine vitner i Jerusalem og hele Judea, i Samaria og like til verdens ender.»
  • 14
    «På den siste dag i høytiden, den store festdagen, stod Jesus fram og ropte: «Den som tørster, la ham komme til meg og drikke! Den som tror på meg, fra hans indre skal det, som Skriften har sagt, renne strømmer av levende vann.» Dette sa han om den Ånd de som trodde på ham, skulle få. For Ånden var ennå ikke kommet, fordi Jesus ennå ikke hadde fått del i herligheten.»
  • 15
    «Men dere har mottatt salving av ham, den blir i dere, og dere trenger ikke at noen lærer dere. For den lærer dere om alt og er sannferdig og uten løgn. Bli da i ham, slik hans salving har lært dere.»
  • 16
    «Jeg vil be Faderen, og han skal gi dere en annen talsmann, som skal bli hos dere for alltid, sannhetens Ånd. Verden kan ikke ta imot ham, for verden kjenner ham ikke. Men dere kjenner ham; han blir hos dere og skal være i dere.»
  • 17
    «Gjør ikke Guds Hellige Ånd sorg, for Ånden er det segl dere er merket med helt til forløsningens dag.»
  • 18
    «Vet dere ikke at deres legemer er et tempel for Den Hellige Ånd, som er i dere, og som dere har fått av Gud? Dere tilhører ikke lenger dere selv:»
  • 19
    «Han reiste Jesus opp fra de døde, og dersom hans Ånd bor i dere, skal han som reiste Kristus opp, også gi deres dødelige legeme liv ved den Ånd som bor i dere.»
  • 20
    «Vet dere ikke at deres legemer er et tempel for Den Hellige Ånd, som er i dere, og somdere har fått av Gud? Dere tilhører ikke lenger dere selv: Dere er kjøpt, og prisen betalt. Bruk da legemet til Guds ære!»
  • 21
    «Fariseeren ble forbauset da han så at Jesus ikke dyppet hendene i vann (baptizo) før måltidet.»
  • 22
    «Jeg døper dere med vann til omvendelse. Men han som kommer etter meg, er sterkere enn jeg – jeg er ikke engang verdig til å bære skoene hans. Han skal døpe dere med Den Hellige Ånd og ild.»
  • 23
    «For Johannes døpte med vann, men dere skal bli døpt med Den Hellige Ånd ikke mange dager heretter.»
  • 24
    «En dåp (baptisma) må jeg døpes (baptizo) med; hvor tynget jeg er til den er fullført!»
  • 25
    «Men Jesus sa til dem: «Dere vet ikke hva dere ber om. Kan dere drikke det beger jeg drikker, eller bli døpt (baptizo) med den dåp (baptisma) jeg døpes med?» «Det kan vi», svarte de. Jesus sa til dem: «Det beger jeg drikker, skal dere få drikke, og den dåp jeg døpes med, skal også dere bli døpt med.»
  • 26
    «Alle ble døpt (baptizo) til Moses i skyen og i havet.»
  • 27
    «Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn.»
  • 28
    «de som tidligere var ulydige, den gang da Guds langmodighet ventet i Noahs dager, mens arken ble bygd. I den ble noen få, det er åtte sjeler, frelst ved vann, det som nå frelser oss i sitt motbilde, dåpen. Den er ikke en avleggelse av kjødets urenhet, men en god samvittighets pakt med Gud, ved Jesus Kristi oppstandelse.»
  • 29
    «Hvorfor lar noen seg døpe (baptizo) for de døde? Hvis de døde ikke står opp, hvorfor lar de seg da døpe for dem?»
  • 30
    «For med en Ånd ble vi alle døpt til å være ett legeme, enten vi er jøder eller grekere, slaver eller frie, og vi fikk alle en Ånd å drikke.»
  • 31
    «Alle dere som er døpt til Kristus (på gresk: Inn i Kristus), har kledd dere i Kristus.»
  • 32
    «..han skal døpe dere med hellig ånd og ild (baptisei en Pneumati Hagio kai pyri).«
  • 33
    «…han skal døpe dere med Den Hellige Ånd (baptisei en Pneumati Hagio)«
  • 34
    «Han skal døpe dere med Hellig Ånd og ild (baptisei en Pneumati Hagio kai pyri)«
  • 35
    «..han er det som døper med Den Hellige Ånd (baptizon en Pneumati Hagio)»
  • 36
    ..dere skal om noen få dager døpes med Den Hellige Ånd (en Pneumati baptisthesesthe Hagio)«
  • 37
    ..dere skal døpes med Den Hellige Ånd (baptisthesesthe en Pneumati Hagio)«
  • 38
    «For med en Ånd(en heni Pneumati) ble vi alle døpt (ebaptisthemen) til å være ett legeme, enten vi er jøder eller grekere, slaver eller frie, og vi fikk alle en Ånd å drikke.»
  • 39
    «..dere skal om noen få dager døpes med Den Hellige Ånd (en Pneumati baptisthesesthe Hagio)«
  • 40
    «Dette sa han om den Ånd de som trodde på ham skulle få. For Ånden var ennå ikke kommet, fordi Jesus ennå ikke hadde fått del i herligheten.»
  • 41
    «Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far og at dere er i meg og jeg i dere.»
  • 42
    «For med en Ånd ble vi alle døpt til å være ett legeme, enten vi er jøder eller grekere, slaver eller frie, og vi fikk alle en Ånd å drikke.»
  • 43
    «Alle dere som er døpt til Kristus (på gresk: Inn i Kristus), har kledd dere i Kristus»
  • 44
    «Legg vinn på å bevar Åndens enhet, i den fred som binder sammen: Et legeme, en Ånd, likesom dere fikk et håp da dere ble kalt, en Herre, en tro, en dåp, en Gud og alles Far, han som er over alle og gjennom alle og i alle.»
  • 45
    «Eller vet dere ikke at alle vi som ble døpt til Kristus Jesus, ble døpt til hans død? Vi ble altså begravet med ham da vi ble døpt med denne dåp til døden, for at vi skal leve det nye livet, likesom Kristus ble reist opp fra de døde ved Faderens veldige kraft. Har vi vokst sammen med Kristus i en død som er lik hans, skal vi også være ett med ham i en oppstandelse som er lik hans……Er vi døde med Kristus, tror vi også at vi skal leve med ham.»
  • 46
    «For i dåpen ble dere begravet med ham, og i den ble dere også reist opp med ham, ved troen på den Guds kraft som reiste Kristus opp fra de døde.»
  • 47
    «Jeg er korsfestet med Kristus; jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det liv jeg nå lever her på jorden, det lever jeg i troen på Guds Sønn som elsket meg og gav sitt liv for meg.»
  • 48
    «I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham.»
  • 49
    «Gud er det som gjør både oss og dere faste i troen på Kristus, og som har salvet oss. Han har også satt sitt segl på oss og gitt oss Ånden som pant i våre hjerter.»
  • 50
    «I ham er også dere kommet til tro da dere hørte sannhetens ord, evangeliet om deres frelse. I ham er dere blitt merket med et segl, Den Hellige Ånd som var lovt, og som er pantet på vår arv, inntil forløsningen kommer for Guds folk, til pris og ære for hans herlighet.»
  • 51
    «Gjør ikke Guds Hellige Ånd sorg, for Ånden er det segl dere er merket med helt til forløsningens dag.»
  • 52
    «Han (Bileam) så utover og fikk øye på Israels-stammene som lå der side om side. Da kom Guds Ånd over ham….»
  • 53
    «Herrens Ånd forlot Saul, og en ond ånd fra Herren skremte ham.»
  • 54
    «Kast meg ikke bort fra ditt åsyn, ta ikke fra meg din Hellige Ånd!»
  • 55
    «Gud er det som gjør både oss og dere faste i troen på Kristus, og som har salvet oss. Han har også satt sitt segl på oss og gitt oss Ånden som pant i våre hjerter.»
  • 56
    «Men dere er blitt salvet av Den Hellige, og alle har dere kunnskap. Det er ikke fordi dere ikke kjenner sannheten jeg skriver, men fordi dere kjenner den og vet at ingen løgn kommer fra sannheten……Men dere har mottatt salving av ham, den blir i dere, og dere trenger ikke at noen lærer dere. For den lærer dere om alt og er sannferdig og uten løgn.)»
  • 57
    «For Gud er den som virker i dere både å ville og virke til hans gode behag.»
  • 58
    «Hos hver enkelt gir Ånden seg til kjenne slik at det blir til gagn.»
  • 59
    «Nåden er gitt hver enkelt av oss alt etter som Kristi gave blir tilmålt»
  • 60
    «Tjen hverandre, hver med den nådegave han har fått, som gode forvaltere over Guds mangfoldige nåde.»
  • 61
    «Dere er bygd opp på apostelenes og profetenes grunnvoll, men hjørnesteinen er Kristus Jesus selv.
  • 62
    «Hvordan skal vi da unnfly om vi ikke akter så stor en frelse? Denne frelse, som først ble forkynt av Herren, ble stadfestet for oss av dem som hadde hørt ham. Og Gud selv vitnet med, både ved tegn og under og mang slags kraftige gjerninger, og ved å gi Den Hellige Ånd etter sin vilje.», 2.Kor.12:12: «En apostels tegn ble iallfall gjort blant dere med stor utholdenhet, både ved tegn og under og kraftige gjerninger.»
  • 63
    «…nå ser jeg meg tvunget til å sende dere noen formanende ord om å kjempe for den tro som en gang for alle er overgitt til de hellige.»
  • 64
    «Det er han som gav sine gaver: Han satte noen til apostler, noen til profeter, noen til evangelister, noen til hyrder og lærere. Han gjorde det for å utruste de hellige så de kan utføre sin tjeneste, og Kristi legeme kan bygges opp, inntil vi alle når fram til enheten i troen på Guds Sønn og i kjennskap til ham, og vi blir den modne mann, som har nådd sin fulle vekst og har fått hele Kristi fylde. Så skal vi ikke lenger være umodne, ikke la oss kaste hit og dit og drive med vinden fra enhver lære, så vi blir bytte for menneskenes falske spill og villfarelsens listige kunster. Vi skal være tro mot sannheten i kjærlighet og i ett og alt vokse opp til ham som er hodet, Kristus Fra ham kommer hele legemets vekst; det sammenføyes og holdes sammen av hvert støttende bånd, alt etter den oppgave som er tilmålt hver enkelt del, og slik vokser legemet og blir bygd opp i kjærlighet.»
  • 65
    «Drikk dere ikke fulle på vin; det fører til utskeielser. Men bli fylt av Ånden.»
  • 66
    «Jeg sier dere: Lev et liv i (ved) Ånden! Da følger dere ikke begjæret i vår syndige natur….Har vi fått livet ved Ånden, så la oss også leve ved Ånden.»
  • 67
    «Gjør ikke Guds Hellige Ånd sorg, for Ånden er det segl dere er merket med helt til forløsningens dag.»
  • 68
    «Vær ikke uforstandige, men forstå hva som er Herrens vilj3. Drikk dere ikke fulle på vin; det fører til utskeielser. Men bli fylt av Ånden.»
  • 69
    «Drikk dere ikke drukne av vin, for det fører bare til utskeielser, men bli fylt av Ånden,»
  • 70
    «Drikk dere ikke fulle på vin; det fører til utskeielser. Men bli fylt av Ånden, og si fram for hverandre salmer og hymer og åndelige sanger; syng og spill av hjerte for Herren!»
  • 71
    «La Kristi ord få rikelig plass hos dere, så dere med visdom kan lære og rettlede hverandre, med salmer, hymner og åndelige sanger; syng for Gud av et takknemlig hjerte.»
  • 72
    «Og la dere ikke lenger prege av den nåværende verden, men la dere forvandle ved at sinnet fornyes (ved Gud Ord), så dere kan dømme om hva som er Guds vilje, det gode, det som er til hans behag, det fullkomne»
  • 73
    «Og alle ser vi med utildekket ansikt Herrens herlighet som i et speil (ordets speil), og blir forvandlet til det samme bilde, fra herlighet til herlighet. Dette skjer ved Herrens Ånd.»
  • 74
    «Dere må bli fornyet i sjel og sinn.«
  • 75
    «Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, tålsomhet og selvbeherskelse. Slike ting rammes ikke av loven.»
  • 76
    «Dere skal styrkes og få kraft, av den kraft som han i sin herlighet eier, så dere alltid er utholdende og tålmodige.»
  • 77
    «Måtte håpets Gud fylle dere med glede og fred i troen, så dere kan bli rike på håp ved Den Hellige Ånds kraft.»
  • 78
    «Men dere skal få kraft når Den Hellige Ånd kommer over dere, og dere skal være mine vitner i Jerusalem og hele Judea, i Samaria og like til jordens ender.»
  • 79
    «Da de hadde bedt, skalv stedet der de var samlet, og de ble alle fylt av Den Hellige Ånd, og de talte Guds Ord med frimodighet…..Med stor kraft bar apostlene fram vitnesbyrdet om Herren Jesu oppstandelse, og stor nåde var over dem alle.»
  • 80
    «Dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene, og renser ogss for all urett.»
  • 81
    «Ingen kan legge noen annen grunnvoll enn den som er lagt, Jesus Kristus. Om nå noen bygger på grunnvollen med gull, sølv, edelstener eller med tre, høy eller halm, så skal det en gang vise seg hva slags arbeid hver enkelt har gjort. Dommens dag skal gjøre det klart, for den åpenbarer seg med ild, og ilden skal prøve hvordan den enkeltes verk er. Om det noen har bygd, blir stående, skal han få sin lønn. Dersom hans verk brenner opp, må han lide tapet. Selv skal han bli frelst, men da som gjennom ild.»
  • 82
    «Dere ber, men får ikke, fordi dere ber galt; dere vil sløse det bort i nytelser.»
  • 83
    «Og denne frimodige tillit har vi til ham at han hører oss når vi ber om noe som er etter hans vilje. Og når vi vet at han hører oss hva vi enn ber om, så vet vi at vi allerede har det vi har bedt ham om.»
  • 84
    «Og det vi ber om, får vi av ham, fordi vi holder hans bud og gjør det som er etter hans gode vilje.»
  • 85
    «Et rettferdig menneskes bønn er virksom og utretter mye.»
  • 86
    «For det er Gud som virker i dere både å ville og å gjøre etter hans gode vilje.»
  • 87
    «Vær ikke uforstandige, men forstå hva som er Herrens vilje.»