Guds fulle rustning
Efeserbrevet 6:10-18
Efeserbrevet ble skrevet av Paulus mens han var fange i Rom fra år 60-62 e.Kr. Menigheten i Efesus startet han mens han var i byen i godt 2 år på hans tredje misjonsreise – ca 6-7 år tidligere. Hans virke i Efesus var så sterkt at Bibelen forteller oss at alle som budde i Provinsen Asia fekk høre evangeliet – og mange menigheter ble etablert.
I Efeserbrevet skriver Paulus om hvordan menigheten er ment å fungere når det gjelder å bygge opp de kristne til modne kristne mennesker.
Ellers er hovedbudskapet i Efeserbrevet: I KRISTUS.
Som frelste er vi I JESUS,
Og Paulus tar for seg:
Hvem vi er I JESUS.
Hva vi har I JESUS.
Hva vi kan I JESUS.
Hvordan vi kan leve når vi er I JESUS
og til slutt: Hvordan vi kan vinne seier over fienden når vi er I JESUS.
Uttrykket I Kristus, I Ham o.l. finnes 38x i Efeserbrevet.
Vi kan dele Efeserbrevet opp i 3 deler med 3 nøkkelord: SITT, GÅ eller VANDRE og STÅ:
Kapittel 1-3: Her er nøkkelordet: Sitt. I betydningen: «Sitt og lytt og forstå». Ikke gjør noe ennå. Før du kan gjøre noe, må du forstå hvilket forhold du har til Jesus Kristus.
Dette er en nøkkel for oss – for å kunne leve et liv for Jesus.
- Vi må vite før vi kan gjøre. Hvis vi ikke vet hva Gud har gitt oss… Hvis vi ikke vet hva vi kan gjøre som kristne… Hvis vi ikke vet hvilke ressurser vi har som kristne… da er det ikke mulig å leve et fruktbart kristenliv.
- Derfor starter Paulus med å undervise oss om hvem vi er som frelste i Jesus, hva vi har som frelste i Jesus, hva vi kan som frelste i Jesus.
Kapittel 4-6:9: Nøkkelord: Gå / Vandre.
Når vi nå – ut fra kapittel 1-3 – har forstått hvem vi er, hva vi har og hva vi kan i Jesus, så la oss vandre i dette – la oss leve det ut.
- Når vi nå er blitt rettferdige i Jesus – så la oss leve et rettferdig liv.
- Når vi nå har fått fred med Gud i Jesus – så skal oss leva et liv der Guds fred råder.
- Når vi nå er blitt hellige i Jesus – så la oss leve et hellig liv. – d.v.s. et liv innviet til Gud.
- Når vi nå har fått seier i Jesus – så la oss leva et seirende liv.
- «Vandre verdig vårt kall», «vandre i kjærlighet» , «vandre som lysets barn», «vandre som vise», «vandre i Ånden» o.s.v.
Når vi har sittet og fått undervisning… Når vi har forstått hvem vi er, hva vi har og hva vi kan i Jesus… – da er tiden inne til å leve det ut i det daglige livet.
Kapittel 6:10-24: Nøkkelord: Stå eller stå fast. Det greske verbet «Histemi» brukes 4g. i dette avsnittet. Det betyr STÅ FAST – ikke vik en tomme.
- Vers 11: Ta på dere Guds fulle rustning, så dere kan være i stand til å STÅ FAST mot djevelens listige angrep.
- Vers 13: Ta derfor Guds fulle rustning på, så dere kan STÅ FAST mot (fienden) på den onde dag, og etter å ha gjort alt dette (d.v.s. tatt på Guds fulle rustning – skal dere fortsette å) – STÅ FAST – ikke vike en tomme.
- Vers 14: STÅ derfor FAST – ikke vik en tomme – ombundet med sannhetens belte om livet.
STÅ FAST. Hva betyr det?
- Vi kjemper ikke for å erobre noe nytt, for vi har allerede fått alle Guds gaver, rikdommer, løfter og velsignelser i Jesus.
- Vi kjemper for å beholde i vårt daglige liv det som vi har fått av Gud i Jesus.
- Når djevelen angriper oss for å ta fra oss det vi har fått, så er vår kamp at vi sier til ham: Dette er mitt, dette har jeg fått av Jesus, dette vil jeg leve ut. Kom deg vekk, du får ikke røve fra meg noe av det Jesus har gitt meg.
- Vi STÅR FAST sammen med han som har vunnet den fullkomne seier. Jesus Kristus. Han er seierherren.
Her er det viktig å forstå forskjellen mellom vår STILLING I KRISTUS og vår tilstand i det daglige livet. Eller for å si det på en annen måte: Forskjellen mellom den Gud ser når han ser oss i Jesus og den personen som vi er i vår hverdag.
Vår stilling som frelste:
- Som frelste er vi plassert i Jesus. Døpt inn i Jesus. (1.Kor.12.13) «For med en Ånd ble vi alle døpt til å være ett legeme (på gresk: Døpt inn i ett legeme – d.v.s. Jesu legeme)».
- I Jesus er alle frelste like rene, like rettferdige, like fullkomne, like mye Guds barn. Vi behøver ikke gjøre noe – for alt er gjort – av Jesus.
- I Jesus er alle kristne alltid seierherrer. I Jesus har vi allerede vunnet seieren.
- I Jesus har vi allerede nå djevelen under våre føtter.
- I Jesus er vi allerede plassert som seierherrer i Himmelen sammen med Jesus på Faderens trone.
- Som Paulus skriver i Rom.8:37: «I alt dette vinner vi mer enn seier (på gresk «hypernikao»: En overveldende seier) ved ham som elsket oss.
Vår tilstand
MEN – som kristne lever vi ikke alltid ut vår Stilling i Kristus.
- I vår tilstand – i vårt daglige liv er vi langt fra fullkomne.
- I vår tilstand er vi forskjellige. – Noen har vokst mye i Kristus-likhet. Andre har vokst mindre.
- I vårt daglige liv kan vi gå framover – eller vi kan falle tilbake.
- I vårt daglige liv er vi utsatt for angrep fra djevelen – og vi kan vinne seier eller lide nederlag.
Djevelen vet at sjøl om han ikke kan ta fra oss den endelige seieren, – for den har Jesus vunnet for oss og gitt oss del i – så kan han påføre oss sår og nederlag i vårt daglige liv, og gjøre oss missmodige, bekymret, fulle av frykt, ufruktbare, få oss til å synda i tanker, ord og gjerninger, få oss til å svikte, – og i verste fall gjøre oss ubrukbare for Gud i våre liv som kristne.
Djevelen er opptatt av å ødelegge vårt åndelige liv. Han er opptatt av å stoppe vår åndelige vokster og gjøre oss ineffektive i vårt liv som kristne her i verden.
Som kristne leker vi ikke. Vi spiller ikke fotball mot djevelen på en fotballbane. Vi er i krig. Og krigen foregår først og fremst i vårt sinn, i våre tanker, i våre følelser og i vår vilje.
Som kristne har vi hver dag, hele tiden, to valg.
- Vi kan velge enten å leve i et nært fellesskap med Jesus, ledet av D.H.Å. – og det fører til seier i vår kamp mot djevelen og synden.
- Eller vi kan velge å tenke: »Det er ikke så nøye. Det er for strevsomt. Jeg gidder ikke.» Eller: «Det nytter ikke for meg.»
- Dersom vi velger å ikke ta kampen opp, da behøver vi ikke gjøre noe.
- Da trenger vi ingen våpen.
- Da er den daglige kampen tapt uansett.
- Det betyr ikke at vi mister frelsen, for det gjør vi ikke. Men vi kommer ikke til å vokse som kristne.
- Det er mulig for en kristen – en som har tatt imot Jesus som sin frelser – en som er på vei til himmelen å gå gjennom livet uten å ta kampen opp mot kjøttet, mot verden og mot djevelen.
- Det er mulig for en kristen å leve like kjødelig som ufrelste.
- Det er ikke å anbefale.
- Det er et miserabelt liv.
- En endeløs rekke av nederlag.
- Men – det er mulig.
- En slik person kommer til å få ta del i Jesu endelige seier.
- Han er frelst.
- Han kommer til himmelen.
- Han får være sammen med Jesus i evigheten.
- Men han kommer til å oppleve det som Bibelen forteller om – dommen foran Kristi Domstol:
Dommen foran Kristi Domstol:
- Han har nettopp blitt rykket opp i skyene.
- Han har fått møte Jesus. Nå står han framfor Kristi Domstol.
- Jesus skal vurdere hans liv.
- Det skal avgjøres:
- Har hans liv hatt verdi for Jesus.
- Skal han få noen lønn?
- Kommer Jesus til å sette en krone eller en krans på hans hode?
- Kommer Jesus til å belønne ham?
- Og så får han svaret: Jesus sier:
- «Du vet jeg elsker deg.
- Du tilhører meg.
- Du er kjøpt, prisen er betalt.
- Du kommer til å få leve sammen med meg i evigheten.
- Men – livet ditt….. Der er ingenting gull, ingenting sølv, ingen kostbare steiner her – kun tre, høy og strå.»
- Hans verk brenner opp, han mister lønnen.
- Sjøl skal han bli frelst, men da som gjennom ild.
- Ingen av oss ønsker å stå framfor Jesus og høre dette:
- Ingen lønn. Ingen verdi.
- Vi ønsker å høre – og jeg tror at veldig mange av oss kommer til å høre det:
- «Vel gjort, du gode og trofaste tjener. Her er lønnen.»
Derfor er det at Paulus gir oss en kommando. Har dere merket dykk dette? Han sier ikke: «Dere bør gjøre dette. Det hadde vært det beste om dere gjorde dette. Jeg oppfordrer dere til å gjøre det.»
Nei han kommanderer oss:
- «BLI STERKE»
- «TA PÅ DERE»
- «GRIP»
- «BE»
Djevelen og hans åndsmakter er fullstendig hensynsløse. Og de har sin store glede i å skade oss maksimalt. Og – når de skader oss, når de gjør oss mindre brukbare, da hindres Guds verk her på jord.
Djevelen og hans åndsmakter er geniale, de kjenner oss, de har fulgt oss, de har sett våre seiere, men også våre svik, våre mangler og våre nederlag. De kjenner våre sterke sider, men også våre svake sider.
I oss sjøl har vi ingen mulighet for å stå imot deres angrep.
Og nettopp derfor skriver Paulus «For øvrig: Bli sterke i Herren og i Hans veldige kraft.»
I det greske uttrykket poengteres det at denne styrken er ikke noe vi får fra Gud og som tilhører oss – «vær så god – her har du mye styrke – gå ut og bruk styrken i kampen».
- Nei det er en styrke som vi kontinuerlig får fra Gud når vi er i nærkontakt med Jesus, i et nært fellesskap med han. Når vi er koplet til Guds stikkontakt og strømmen flyter inn i oss – da har vi Guds veldige kraft.
- I det øyeblikket vårt nære fellesskap med Jesus er borte, da er også styrken borte. Og da er vi et enkelt bytte for den vonde.
- Vi opplever det alle sammen noen ganger. Det nære fellesskapet med Jesus er ikke der – ofte p.g.a. synd i våre liv.
- Og hvordan kommer vi inn i det nære fellesskapet med Jesus igjen?
- Jo – Ved at vi bekjenner bevisst synd. 1.Joh.1:9. Og bestemmer oss for: Jeg vil leve nær Jesus.
Denne styrken fra Gud er helt nødvendig for oss hver dag i vårt liv som kristne. Ellers faller vi, ellers synder vi, ellers svikter vi, ellers taper vi.
Guds fulle rustning
På grunn av angrep fra djevelen og hans makter sier Paulus at vi skal ta på oss Guds fulle rustning. Guds KOMPLETTE rustning.
Det betyr ikke at vi hver morgen skal se for oss at vi klær på oss delene av rustningen for så om kvelden ta den av igjen.
- For noen kan nok Guds fulle rustning oppleves som noe nesten magisk som de kanskje i fantasien klær på seg daglig uten å tenke så mye over hva det innebærer.
- De tenker kanskje:
- «Når jeg seier: Jeg tar på meg den fulle rustningen, og ramser opp de forskjellige delene – da blir jeg automatisk beskyttet mot djevelens angrep.»
- De tenker kanskje:
- Da har de misforstått det Paulus vil lære oss her.
- Vi skal ta på oss rustningen, og ha på oss rustningen alltid.
- – Men gjerne begynne dagen med å minne oss på hva rustningen betyr.
- Rustningen har vi på oss når vi er bevisst hva de enkelte delene betyr i våre liv som kristne og prøver å leve ut frå det.
- Rustningen – d.v.s.: de åndelige realitetene som rustningen forteller om, vil beskytte oss mot angrepene og føre oss ut i seier.
I Rom.13:12 kaller Paulus rustningen for lysets våpen. Og i vers 14 forklarer han at når vi klær på oss den fulle rustningen, da er det det samme som å kle oss i Herren Jesus Kristus. Og betydningen er denne: Når vi er bevisst alt det Jesus har gjort for oss og at han lever i oss og vi er i han, – og vi så godt vi kan søker å leve ut den vi er – da er vi beskyttet mot alle fiendens angrep.
Betydningen av rustningens deler finner vi i hvordan Paulus har brukt de samme ordene i resten av Efeserbrevet.
- D.v.s. Å ta på seg Guds fulle rustning = å ta til oss og bruke det Paulus har undervist tidligere i brevet – i kapittel 1-3.
- Og det er viktig å merke seg: Hele rustningen er forsvars- og ikke angrepsvåpen.
1) Sannhetens belte. (aletheia = sannhet)
Ordet er brukt om Evangeliets sannhet, om den rette læren og om å leve i sannheten – d.v.s. personlig integritet.
- Uten beltet vil hele rustningen falle fra hverandre.
- Uten Guds Ord kan vi aldri vinna seier. Hvis vi bygger vårt liv og vår kamp på noe annet enn det Ordet seier, då kollapser alt.
- Egne meninger, tanker, profetier, åpenbaringer, syner, drømmer, løsrevne bibelvers vil ikke være beltet som holder rustningen oppe, men snublesteiner som får oss til å falle i kampen.
Objektiv betydning: Guds Ord er sannhet og vi kan alltid stole på det.
Subjektiv betydning: La oss finne ut hva Guds Ord sier, la oss tro på Guds Ord (altså: Stole på det), og leve etter Guds Ord.
- Når vi er bevisst på at Hele Bibelen er Guds sannhet…
- Når vi ivrig studerer Guds Ord og prøver å forstå helheten…
- Når vi står fast på sannheten i Guds Ord, og samtidig prøver å leve sannheten ut i et rett liv (d.v.s. lever ut fra det Bibelen lærer – så langt vi ser)
- – da har vi på oss Sannhetens belte.
2) Rettferdighetens brynje. (dikaiosyne = erklære rettferdig)
Objektiv betydning: Vi er (i frelsesøyeblikket) erklært rettferdig for Gud, ved at vi får Jesu rettferdighet i det øyeblikk vi tror på Jesus som vår frelser. Vi dømmes som rettferdige (d.v.s. uskyldige) – fordi Jesus har tatt på seg vår skyld.
Subjektiv betydning: Vi skal søke å leve rettferdig – i overensstemmelse med vår posisjon.
- Vi vet at vi er rettferdige for Gud, og derfor gjør vi det vi kan for å leve ut denne rettferdigheten
- – Da har vi på oss rettferdighetens brynje.
3) Fredens sko. (eirene = fred)
Objektiv betydning: Vi har fått fred med Gud. (Dette er vår posisjon.)
- OBS!: Vi som er frelst har fred med Gud også når våre følelser er i opprør, fordi vår fred med Gud bygger på Guds Ord og ikke på våre følelser – takk Gud for det.
- Denne freden gjør våre føtter støe i kampen.
- Rom.5:1: «Da vi nå er blitt rettferdige ved tro, har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus»
Subjektiv betydning: La oss være bevisst at vi har fred med Gud. Og fordi vi har fred med Gud, kan vi ha fred og enhet med andre kristne. Og derfor kan vi også være beredt når som helst til å forkynne fredens evangelium til andre – d.v.s. fortelle dem at de også kan få fred med Gud.
- Når vi gjør det har vi på oss Fredens sko.
4) Troens skjold. (pistis/pisteuo = tro/tillit)
Ordet brukes alltid i Efeserbrevet om tillit til Gud, til hans frelse, til hans makt, til at hans løsninger er de beste, til at han vil føre oss gjennom alt og fram til han.
Objektiv betydning: Vi har all verdens grunn til å tro på / stole på Gud i alle situasjoner – også når vi er under angrep frå djevelen. Når vi stoler på Gud, vil ikke fiendens piler skade oss.
Subjektiv betydning: La oss være bevisst at Gud har full kontroll, og derfor velge å stole på Gud i alle situasjoner.
OBS!: La oss huske dette: Troen kommer alltid frå Guds Ord, derfor fyller vi oss med Ordet. (Rom.10:17)
Og så bruker vi Guds løfter til å sløkke de brennende pilene (tvil, uro, bekymringer, syndige tanker o.s.v.).
- Når vi gjør det har vi på oss Troens skjold.
5) Frelsens hjelm. (soteria, sozo = frelse)
Frelsens hjelm beskytter vårt hode, våre tanker, våre følelser. Når vi vet at vi er frelst da trenger vi ikke gi djevelens tanker rom.
Objektiv betydning: Vi er blitt frelst (da vi tok imot Jesus som vår frelser). D.v.s. vi kommer aldri til å gå fortapt. Vi kommer til å bli frelst (i framtid). D.v.s. En dag står vi heime hos Jesus, frelst for evig.
Subjektiv betydning: La oss være bevisst tryggheten og sikkerheten i vår frelse, og derfor leve ut denne frelsen i dag (så godt vi kan), gjennom at vi nekter destruktive og syndige tanker å få plass i vårt sinn.
Ikke at vi blir syndfrie, men at vi synder mindre og mindre (forhåpentligvis) og blir mer og mer lik Jesus – ved Guds nåde, med hjelp fra Guds Ord og D.H.Å. ledelse.
Vi veit at vi har fått en frelse som ingen noensinne kan ta fra oss. Denne tryggheten gjør at vi kan utføre vår oppgave, å kjempe mot og vinne seier over synden i våre liv – særlig gjennom at vi nekter syndige tanker å slå rot i vårt sinn:
- Når vi gjør det har vi på oss Frelsens hjelm.
6) Åndens sverd som er Guds Ord. (rhema = Ord / Guds Ord)
Vanligvis brukes Logos når NT skriver om Guds Ord. Logos betyr de fleste ganger «Guds Skrevne Ord». Når Rhema brukes, så har det mange ganger betydningen «det muntlige ord». Gud har gitt oss sitt Logos – som er samlet i Bibelen. Ånden taler inn i våre liv gjennom Bibelens Ord, og gjør Ordet levende for oss.
Her i Ef.6:17 bruker Paulus Rhema om ord som brukes som våpen.
- Vi bruker det skrevne Ord – Bibelens Ord – med Åndens hjelp til å overvinne Satans angrep.
- Når Guds Ord blir tenkt på eller talt ut med tillit til at Gud står bak sitt ord – så blir det våpen mot djevelen, mot fristelser, angrep, bekymringer, frykt, motløshet – og alt mulig annet som sendes mot oss.
- Og OBS!: Bibelen forteller oss også at det er gjennom å fylle oss med Guds Ord og lære å forstå Guds Ord at vi får tro på Gud og vokser som kristne.
- Derfor er det så uendelig viktig at vi bygger opp et godt lager av Guds Ord i vårt sinn, og at vi lærer å forstå betydningen av og sannheten i Guds Ord.
- Da kan vi forvente at Ånden vil gjøre levende for oss nettopp de Orda som Han ser vi trenger akkurat nå for å vinna seier i dagens kamp.
- Vårt eksempel her er Jesus som svarte på alle djevelens angrep med «det står skrevet». (Matt.4:1-11, Luk.4:1-13)
Objektiv betydning: Vi har fått Guds Ord i Bibelen, som er 100% å stole på (Joh.17:17) og tilstrekkelig i alle situasjoner og under alle angrep (2.Tim.3:16-17, Salme 119).
Subjektiv betydning: La oss fylle oss med Guds Ord, stole fullt ut på det, og bruke Ordet med Åndens hjelp når djevelen går til angrep.
- Vi vet at Guds Ord er sant og tilstrekkelig.
- Vår oppgave er å hele tiden være bevisst: Jeg tror og stoler på ditt ord.
- – Og så bruker vi Guds Ord – med Åndens hjelp som svar mot fienden.
- Når vi gjør det bruker vi Åndens sverd.
7) Be i Ånden
Paulus starta beskrivelsen av Guds fulle rustning med Sannhetens belte – som er Bibelens sannhet – det som binder rustningen sammen.
Nå avslutter han med det som hele rustningen og hele vårt liv må dyppes i, omsluttes med. Nemlig bønn.
- Fellesskapet med Jesus.
- Jesus snakker til oss først og fremst gjennom sitt Ord.
- Når vi snakker med ham, kaller vi det bønn.
- Paulus forklarer hva effektiv kristen bønn er – det er Bønn i Ånden – – som er bønn i overensstemmelse med Guds Ord – ledet av D.H.Å.
- Når vi som frelste lever ut livet i Jesus, da vil bønn dominere hele vårt liv, og vår bønn vil være etter Guds vilje og stemme med Guds Ord (så langt vi forstår Ordet).
Noen siste ord.
La meg til slutt poengtere så sterkt jeg kan:
- Sjøl om rustningen er for alle frelste, så har den ikke noe med vår evige frelse å gjøre.
- Vi er like frelst om vi ikke tar på oss rustningen.
- Dersom vi en gang har erkjent vår fortapte stilling og tatt imot Jesu tilbud om frelse og liv i ham, av nåde, uten noe bidrag fra vår side – da er vi frelst, og ingen og ingenting kan noensinne ta frelsen fra oss.
- Bibelen forteller oss at ingen kan rive oss ut av Faderens og Sønnens hender (Joh.10:28-29), og ingen kan skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus (Rom.8:38-39).
- Rustningen har med vår kamp mot og seier over synd og djevel å gjøre – og dermed også vår vokster som kristne.
- Vår del er å stole på rustningens objektive betydning (det vi har i Jesus) og med Åndens hjelp søke å leve ut den subjektive betydningen (leve ut Kristuslivet) i våre liv.